Mag je zomaar je prijs wijzigen?

9 juli 2018

Of je nou een webshop hebt met producten of een coach bent met diensten, we vragen allemaal een bepaalde prijs voor wat we leveren. Vaak bedenk je aan de start van je bedrijf een prijs en vaak wil je deze na een bepaald tijd wijzigen. Het liefst verhogen.

Reden voor wijzigen

Er zijn natuurlijk verschillende redenen waarom je je prijzen wilt wijzigen. Wanneer je producten verkoop kan het zijn dat de inkoopprijzen omhooggaan. Wat betreft diensten kan het zijn dat je je diensten hebt uitgebreid en meer waarde levert. Soms zijn er wettelijke prijsverhogingen, bijvoorbeeld het btw-percentage. Ook in dat geval wijzig je je prijzen. Logische redenen toch?

Daadwerkelijk doorvoeren

Natuurlijk mag je je prijzen wijzigen, alleen zijn er wel een paar regels waar je rekening mee moet houden.

 

Op het moment dat jij je prijzen verhoogt voor een klant kan dit alleen op het moment dat er nog geen overeenkomst tot stand gekomen is. Er is dus nog geen handtekening gezet onder de samenwerkingsovereenkomst en de bestelling in de webshop is nog niet geplaatst. Wanneer de overeenkomst tot stand is gekomen mag je de prijzen niet meer verhogen. Jij hebt een aanbod gedaan, met een daarbij behorende prijs, en je klant heeft jouw aanbod aanvaard. Voor potentiële klanten waar je nog geen contact mee hebt gehad mag je de prijzen gewoon verhogen. Zolang er maar geen contact is geweest over een mogelijke overeenkomst.

 

Stel jij werkt met een offerte en je hebt hiervoor een reageertermijn staan van 14 dagen, mag binnen deze veertien dagen de prijs niet verhoogd worden. Verlagen zou in principe ook niet mogen, maar daar zal een klant minder moeilijk over doen dan een verhoging. Stel de offerte wordt afgewezen, vervalt jouw aanbod. Wanneer dezelfde klant opnieuw een aanvraag doet hoef je niet dezelfde prijs aan te houden als de vorige offerte.

 

Wanneer het gaat om wettelijke prijsverhogingen mag je dit altijd doorvoeren. Dit mag ook zonder overleg of goedkeuring.

Zet het in je algemene voorwaarden

Het is verstandig om de mogelijkheid tot prijswijziging in je algemene voorwaarden op te nemen. Hierdoor voorkom je conflicten over dit onderwerp. Je kunt bijvoorbeeld noemen dat zolang de offerte geldig is de prijs niet gewijzigd gaat worden, maar dat als de offertetermijn verlopen is het kan zijn dat de volgende offerte voor dezelfde aanvraag hoger ligt. Je kunt er ook in zetten dat je prijzen kan wijzigen binnen twee maanden nadat jullie de afspraak hebben bevestigd, maar dat de klant op dat moment wel mag terugkomen op de afspraak.

 

Prijs wijzigen mag, maar houd je aan de regels.