Hoe bescherm je een merk?

25 oktober 2017

Wie kent de merken als Coca-Cola of Hema nou niet?! Het is niet alleen hun handelsnaam, maar ook een merk. Hierdoor hebben zij meer rechten door het merkrecht.

Handelsnaam vs. merkrecht

Wanneer je een bedrijf start bedenk je een handelsnaam en ga je deze naam inschrijven in het handelsregister. Je maakt een afspraak bij de KvK en het is geregeld. Hierdoor is jouw bedrijfsnaam (alleen de naam) beschermd in Nederland (als jij een ondernemer bent volgens de wet, maar dat ben je al snel). Deze bescherming zorgt ervoor dat wanneer een ondernemer dezelfde naam gebruikt en verwarring zaait, je actie kunt ondernemen. Deze onderneming moet wel actief zijn in dezelfde branche en in hetzelfde geografische gebied als jij.

Een merknaam (of ander merkrecht) geeft meer bescherming, maar hier moet je ook meer voor doen. Wil jij bescherming binnen de Benelux? Dan moet jij je merknaam hebben ingeschreven bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendommen.

Wat is een merk?

Een merk kan van alles zijn: een benaming, tekening, stempel, letters, cijfers, vormen (van verpakkingen bijvoobeeld), etcetera. Zo ken je als vormmerk het glazen Coca-Colaflesje. Vaak worden woorden of beelden gebruikt. Een woordmerk kan één woord of een aantal woorden zijn. Een beeldmerk is een afbeelding, bijvoorbeeld het Nike logo.

Wat mag niet?

In de wet staat omschreven wanneer een inschrijving van een merk geweigerd moet worden. Hier een paar voorbeelden:

  1. Mag niet omschrijvend zijn: Wanneer het teken omschrijvend is wordt het geweigerd. Dit is direct ook de meest voorkomende fout die gemaakt wordt. Het is beschrijvend wanneer het bepaalde kenmerken worden omschreven van het product of de dienst. De reden hierachter is dat iedereen bijvoorbeeld het woord telefoon moet kunnen gebruiken en daarmee valt telefoonmagazine af.
  2. Gebrek aan onderscheidend vermogen: wanneer er een omschrijving wordt gebruikt, is er ook geen onderscheidend vermogen. Het voorbeeld hiervoor, telefoonmagazine, is niet onderscheidend. Maar het kan ook gaan om kleuren of slogans.
  3. Mag niet misleidend zijn: een logo of naam mag niet misleidend zijn. Is er een afbeelding van een telefoon? Dan moet het niet over computers gaan.
  4. Mag geen vlag, wapen of ander officieel embleem zijn van een staat of internationale organisatie: deze is vrij duidelijk. Gebruik dus niet de Nederlandse vlag of de vlag van de Europese Unie.

Wil je een merk laten registeren? Houd dan rekening met in ieder geval de punten die hierboven staan. Wil je meer weten over wat wel en niet mag? Kijk dan op de website van Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom.