Waarom algemene voorwaarden?

11 april 2019

Ik snap soms waarom ik de vraag krijg. Niet omdat ik het een goed idee vind om het niet te regelen, maar ondernemers merken pas dat ze voorwaarden nodig hebben wanneer het te laat is. Dan is er een klant die wil annuleren of een klant drie revisierondes verwacht terwijl één de werkwijze is.

Wat zet je erin (of laat je erin zetten)

Algemene voorwaarden zijn algemeen. Dit is erg handig, want zo zijn ze te gebruiken voor verschillende diensten of producten. 

Je kunt er bijvoorbeeld inzetten hoe lang je offertes geldig zijn. Op deze manier kan hier geen discussie over ontstaan. Nu zou ik aanraden om sowieso een termijn te zetten op de offertes. Scheelt nog meer discussie. Naast dat je de termijn van de offerte erin kan zetten kun je dit ook doen voor de betaaltermijn van facturen.

Ook kan het fijn zijn om iets te regelen voor wanneer je ziek bent. Wat gebeurt er dan? Daarnaast is het ook wel handig om vast te leggen hoe en wanneer partijen de overeenkomst kunnen beëindigen.

Een kleine greep uit de mogelijkheden, want je kunt natuurlijk nog veel meer regelen in de voorwaarden.

Van toepassing verklaren

Mocht je nou algemene voorwaarden hebben moet je ze natuurlijk wel gebruiken. Zo moet je ze van toepassing verklaren op de overeenkomst. Dit doe je op het moment dat je de offerte verstuurd. Verstandig is om er een zinnetje op te zetten met bijvoorbeeld de tekst: “op deze offerte zijn mijn algemene voorwaarden van toepassing die ik heb toegevoegd bij deze offerte”.

Ja, je moet ze toevoegen. Dit heet volgens de wet ‘ter hand stellen’. Je moet je klant de algemene voorwaarden laten zien en dit kun je gemakkelijk doen door ze mee te sturen in de e-mail. 

Het is zo gemakkelijk om de voorwaarden te regelen en het helpt je ook echt wanneer je een moeilijke klant hebt. Jij bent naar je klant duidelijk hoe bepaalde dingen werken binnen je bedrijf.